

'Barış Elçileri' Projemiz ile okulumuzdaki çatışmalar son buluyor..!
Barış Elçileri Projesinin temel amacı; okul topluluğunda sağlıklı iletişim ve çözüm odaklı bir kültürün yerleşmesine katkı sağlamaktır. Öğrenciler arasında yaşanan çatışmaların doğal bir süreç olduğu kabulüyle, bu çatışmaların şiddetten uzak, yapıcı ve barışçıl yöntemlerle ele alınmasını teşvik etmeyi hedefler. Proje kapsamında, öğrenciler arasından seçilen bireyler arabulucu olarak yetiştirilerek, onların empati, aktif dinleme, problem çözme, uzlaşma ve sorumluluk alma becerilerinin gelişimi desteklenir. Bu süreç, yalnızca arabulucu öğrenciler için değil, tüm okul topluluğu için etkili bir model oluşturur. Akran arabuluculuğu, öğrencilere çatışmaların bir problem değil, bir öğrenme ve gelişme fırsatı olduğunu göstermeyi amaçlar. Ayrıca, farklı görüşlerin bir arada değerlendirilebileceği ve saygı çerçevesinde çözüme ulaşılabileceği bir ortam yaratır. Bu çerçevede, öğrencilerin hem bireysel hem de sosyal becerilerini güçlendiren proje, okulun genel atmosferini olumlu yönde etkileyerek akademik başarı, duygusal dayanıklılık ve toplumsal uyum gibi birçok alanda kazanımlar sağlamayı hedefler. Proje, aynı zamanda öğrencilerin yaşam boyu taşıyacakları bir değerler sistemi oluşturarak, toplumsal barışa ve demokratik bir anlayışın gelişmesine katkı sunmayı amaçlar.
Barış Elçileri Projesinin ana ilkesi olan Akran arabuluculuğu uygulaması, öğrenciler arasındaki çatışmaların barışçıl yöntemlerle çözülmesini sağlamak için belirli öğrencilerin arabulucu olarak eğitilmesine dayalı bir süreçtir. Bu eğitim sonucunda arabulucular empati, aktif dinleme ve uzlaşma becerileri kazanarak akranlarına rehberlik eder. Projenin ilk ayağında 4. Sınıflara uygulanan anket sonucunda Arabulucu olarak seçilen öğrencilere, okul psikolojik danışmanı tarafından gerekli eğitimler verilerek akran arabulucu olarak yetiştirilir ve eğitim sonunda arabuluculara sertifika ve rozet verilir. Okulda tören yapılarak ‘Akran Arabuluculuğu Yemini’ ettirilir ve ‘Arabulucu Rozetleri’ takılır. Arabulucular, anlaşmazlık yaşayan öğrencilerle okul koridorunda oluşturulan çatışma çözme odasında bir araya gelip tarafsız bir şekilde süreci yönetir ve karşılıklı anlayış temelinde çözümler geliştirilmesini sağlar. Görüşme sonrası Akran-Arabuluculuk Formu doldurulur ve çatışma nihai olarak çözüldükten sonra çatışma çözme odasında bulunan boyama sayfasından bir ‘el sıkışma şekli’ boyanır ve çözülen toplam sorunlar somutlaştırılır. Bu projeyle, öğrencilerin sağlıklı iletişim kurma ve çatışmaları yapıcı bir şekilde çözme alışkanlıklarını geliştirmelerine katkıda bulunur. Aynı zamanda, okul ortamında daha güvenli, huzurlu ve uyumlu bir atmosfer oluşturmayı hedefler.
Bu projemizin sonucunda arabulucu öğrenci liderlik becerilerini, öz denetimini, öz yönetimini, öz saygısını ve öz güvenini geliştirecektir. Arabulucu öğrenci, yaşamının ve kariyerinin her noktasına taşıyacağı müzakere, diyalog ve sorun çözme becerilerini geliştirecek ve ilerletecektir. Öğrenciler kendi anlaşmazlıklarını çözmede daha fazla sorumluluk alacaklardır. Öğrenci-öğrenci ve öğrenci-öğretmen arasındaki ilişkilerin daha olumlu ve yapıcı geçmesine neden olacağı için okul iklimini olumlu yönde etkileyecektir. Öğretmenlerin, öğretime öğrencilerin de öğrenmeye ayırdıkları zamanı arttıracaktır. Okulda öğrenciler, kişiler arası çatışmaları daha pozitif ve yapıcı olarak yorumlayacaklardır, dolayısıyla da çatışmaların daha işbirlikçi yönetimine yöneleceklerdir. Okul disiplin sorunlarının öğretmenler ve okul yöneticileri üzerinde oluşturduğu baskı azalacaktır; disiplin sorunları ve bu sorunlara ayrılan zaman azalacaktır. Proje bir bütün olarak uzun vadede okulun sosyal yapısında olumlu ve kalıcı değişimlerin gerçekleşmesi beklenmektedir.